Teknik Latih Tubi






Teknik latih tubi adalah aktiviti pengulangan fakta-fakta atau kecekapan yang dipelajari. Tujuannya, untuk mencapai taraf penguasaan kemahiran disamping menjamin ketekalannya. Teknik latih tubi ini sesuai dijalankan dalam pengajaran bahasa Melayu. Teknik ini boleh digunaankan untuk mencapai sesuatu kemahiran seperti kemahiran menyebut perkataan ayat-ayat atau mengingat fakta-fakta penting. Melalui teknik ini pelajar akan mengalami proses mendengar, melihat, dan memikirkan maksud perkataan-perkataan serta tugasnya dalam situasi yang menggunaan perkataan-perkataan tersebut.

Berasaskan pengajaran bahasa dengar dan sebut (audioliungual) yang biasanya digunakan dalam pengajaran bahasa kedua. Mengikut teknik ini, perhatian akan diberikan kepada lima aspek kebolehan menggunakan bahasa iaitu:


i.                    Sebutan
Menyebut patah-patah perataan atau suku kata dengan betul termasuk intonasi yang membawa makna dalam sesuatu situasi.
ii.                  Tatabahasa
Penggunaan bahasa yang betul dan tepat mengikut hukum tatabahasa daripada semua aspek.
iii.                Perbendaharaan kata (vocabulary)
Meluaskannya dengan penggunaan imbuhan yang sesuai mengikut konteks dalam situasi tertentu.
iv.                Kefasihan (fluency)
Menggunaan perkataan dan lain-lain dengan cara spontan tanpa memikirkan apakah maksudnya.
v.                  Kefahaman (Comprehension)
Latihan memahami soalan dan memberikan jawapan yang wajar.



Teknik ini juga dikenali sebagai juga dengan teknik menghafaz. Antara kelemahan teknik ini ialah ia  menghadkan kebebasan berfikir dan menumpuan daya kreativiti murid. Namun begitu teknik ini sesuai untuk, isi kandungan pengajaran yang memerlukan ikutan dan ulangan.

Post a Comment

0 Comments