Teori Behaviorisme merupakan kajian saintifik mengenai tingkah laku
manusia. Perubahan tingkah laku manusia
dapat dilihat atau diukur dengan memberi fokus terhadap tingkah laku baharu
yang diulang sehingga menjadi tingkah laku lazim. Teori Behaviorisme mengatakan bahawa
pembelajaran berlaku apabila perubahan tingkah laku hasil daripada peneguhan
dan maklum balas serta pengajaran.
“...the extreme
behavioristic position would be that the child comes into the world with a
tabula rasa, a clean state bearing no preconcieved notions about the world or
about language, and this child is then shaped by its enviroment slowly
conditioned through various schedules of reinforcement” Brown (1987:16)
Teori Behaviorisme mengatakan bahawa pembelajaran sebagai
perubahan tingkah laku yang boleh diperhatikan, dikawal, dan diramal. Teori ini mengkaji perhubungan antara
rangsangan (stimulus) dan gerak balas
(response) apabila pelajar bertindak
dalam persekitaran luaran. Selain
daripada itu, teori ini juga melihat perhubungan antara tindakan pelajar dengan
pengukuhan rangsangan. Teori
Behaviorisme ini dikenali sebagai teori tingkah laku yang amat mengutamakan
pembelajaran kemahiran-kemahiran tertentu khususnya kemahiran fizikal. Mereka menganggap pembelajaran ialah perubahan
yang berlaku pada tingkah laku manusia yang berasaskan situasi-situasi
tertentu.
Ivan Pavlov (1849-1936), seorang fisiologis berbangsa Rusia,
telah memperkenalkan konsep pelaziman klasik dalam Teori Behaviorisme. Konsep ini melibatkan pemasangan antara
rangsangsan neutral dengan rangsangan yang akan menimbulkan gerak balas
tertentu sehingga rangsangan yang sebelumnya yang bersifat neutral itu akan
berupaya menghasilkan tindak balas.
Teori ini mengatakan bahawa minda seperti “kotak hitam” yang bermaksud
respons terhadap stimulus boleh diperhatikan secara kuantitatif dan mengabaikan
kemungkinan akan proses pemikiran yang berlaku dalam minda.
Edward Lee Thorndike pula telah memperkenalkan teori bagaimana
kejayaan dan kegagalan memberi kesan kepada kelakuan organisma. Beliau menekankan kesan pengaruh peristiwa dan akibat
yang membawa kepada perubahan tingkah laku manusia dan haiwan. John
Bradus Watson (1878-1958) merupakan ahli psikologi pertama menggunakan
perkataan “behaviorisme”. Kajian beliau sangat dipengaruhi oleh model pelaziman
klasik Pavlov. Beliau telah mengatakan
bahawa perbezaan antara manusia ialah pengalaman. Pengalaman yang baik boleh
diubah menjadi pengalaman yang buruk. Tambahan beliau, rangsangan yang
didedahkan dan jenis gerak balas akan mempengaruhi pengalaman pembelajaran.
Burrhus F. Skinner (1904-1990) pada tahun 1938, dalam buku
terbitan beliau yang berjudul Behaviour
Of Organism, telah memperkenalkan Teori Pelaziman Operan Skinner dengan
menggunakan tikus dan Kotak Skinner. Walaupun tikus jauh berbeza dengan
manusia, namun Skinner telah mengandaikan bahawa segala konsep berkaitan dengan
tingkah laku tikus boleh diaplikasi ke atas manusia. Tambahan lagi, B.F.
Skinner mengatakan bahawa manusia secara semula jadi dilahirkan dengan
keupayaan mempelajari bahasa. Keupayaan bertutur adalah satu bentuk perlakuan
manusia yang dikenali sebagai perlakuan bahasa yang terbentuk berdasarkan
prinsip Teori Behaviorisme.
Teori Behaviorisme menekankan
kepentingan persekitaran dalam pembelajaran bahasa yang berlandaskan Teori
Pelaziman Operan. Menurut Skinner lagi, pembelajaran bahasa kanak-kanak berlaku
apabila ibu bapa atau ahli keluarga yang lain mengajar kanak-kanak bercakap dan
memberi galakan dengan memberi ganjaran setiap kali kanak-kanak dapat meniru
atau menyebut perkataan yang diajar itu. Ganjaran yang diberi adalah untuk
mengukuhkan sesuatu perlakuan bahasa yang betul yang berjaya dilakukan oleh
kanak-kanak. Antara ganjaran yang diberikan adalah pujian seperti ”pandai”,
senyuman, ciuman, tepuk tangan, pelukan, dan lain-lain yang boleh merangsang
kanak-kanak bercakap. Namun, jika kanak-kanak itu gagal untuk melakukan sesuatu
dengan betul, ibu bapa boleh menegur mereka.
Menurut Skinner, peneguhan boleh bersifat peneguhan
positif, peneguhan negatif, dendaan, prinsip Premack, dan pelupusan. Selain
itu, terbentuknya hasil belajar atas dasar adanya reaksi yang ditunjukkan oleh
kanak-kanak. Penerapan konsep Teori Behaviorisme ini juga memerlukan guru untuk
melakukan analisis kemampuan awal dan karakteristik kanak-kanak, dengan maksud
agar apa yang akan dibelajarkan sesuai dengan keadaan bagi pembelajaran.
Kesimpulannya, Teori Behaviorisme
merupakan teori yang menggunakan hubungan ‘stimulus-respon’ yang menghasilkan
tingkah laku. Teori ini mengutamakan pengukuran, sebab pengukuran merupakan
suatu hal penting untuk melihat terjadi atau tidaknya perubahan tingkah laku
tersebut. Antara tokoh-tokoh aliran behaviorisme, teori Skinner yang paling
besar pengaruhnya terhadap perkembangan Teori Behaviorisme. Namun, Teori
Behaviorisme tidak mampu menjelaskan situasi belajar yang kompleks. Hal
ini disebabkan banyak hal-hal yang berkaitan dengan pendidikan atau belajar
yang dapat diubah menjadi sekadar hubungan stimulus dan respon.
5 Comments
Terima Kasih. Mohon minta izin untuk digunakan di dalam slides saya
ReplyDeleteSila sila. Terima kasih berkunjung ke sini 🥰🥰
DeleteSyukran cikgu nana...terbaikkk...
ReplyDeletemengajar mana cikgu?
ReplyDeletethankyouuu . sangat membantu dalam memahami teori ni !
ReplyDelete