Satu pandangan
baru tentang ilmu pengetahuan dan cara bagaimana manusia memperoleh ilmu
pengetahuan telah mula mendapat perhatian dalam kalangan para pengkaji
psikolinguistik seluruh dunia. Pandangan
baru ini menganggap pelajar bukan hanya menerima pengetahuan secara pasif
daripada pengajarnya tetapi membina pengetahuannya melalui interaksi dengan
persekitarannya. Pandangan ini juga
dikenali sebagai konstruktivisme.
Konstruktivisme
merupakan satu fahaman bahawa murid membina sendiri pengetahuan atau konsep
secara aktif berdasarkan pengetahuan dan pengalaman sedia ada. Dalam proses ini, pelajar akan menyesuaikan
pengetahuan yang diterima dengan
pengetahuan sedia ada untuk membina pengetahuan baru.
“Constructivism is an approach to teaching based on
research about how people learn. Many
researchers say that each individual constructs knowledge rather than receiving
it from others.” (McBrien & Brandt,1997)
Teori
konstruktivisme ini dicipta oleh Barlett pada
tahun 1932 (Good and Grophy, 1990).
Ahli-ahli teori konstruktivisme berpendapat bahawa pelajar boleh membina
fakta sendiri berdasarkan pengalaman.
Oleh itu pengetahuan diri yang berpunca daripada pengalaman lepas,
struktur pemikiran yang terbina, dan kepercayaan diri akan menolong pelajar
memahami perkara baru. Apa yang pelajar
ketahui hanya terhad kepada pengalaman fizikal dan sosial yang pernah mereka
alami (Jonassen,1991).
“They are constructing their own knowledge by testing
ideas and approaches based on their prior
knowledge and experience, applying these to a new situation and integrating the
new knowledge gained with pre-existing intellectual constructs.” (Brinner,
M.,1999)
Teori
konstruktivisme membaiki kelemahan yang ada pada teori pembelajaran
behaviorisme yang terlalu menekankan kepada pembelajaran berpusatkan kepada
guru. Kaedah pembelajaran yang
disarankan memberi tumpuan kepada motivasi dan keupayaan membina pembelajaran
individu itu sendiri. Konstruktivisme
digabungkan dengan teori kognitif kerana tumpuan kepada keupayaan pelajar
membina makna secara mental di persekitaran mereka.
“In the contructivist theory the emphasis is placed on
the learner or the student rather than the teacher or the instructor. It is the learner who interacts with objects
and events and thereby gains an understanding of the features held by objects
or events. The learner, therefore,
constructs his/her own conceptualizations and solutions to problems. Learner autonomy and initiative is accepted
and encouraged.” (Sushkin, N., 1999)
Menurut teori
ini pembelajaran adalah satu proses membina pengetahuan bukan setakat menerima
pengetahuan sahaja. Dalam erti kata lain
pengajaran adalah proses menyokong pembinaan pengetahuan. Teori konstruktivisme ini boleh dibahagikan
kepada dua iaitu:
a) Cognitivist
Constructivisme
Merujuk kepada
teori pembelajaran kognitif yang disarankan oleh Piaget. Teori ini mengatakan
bahawa pengetahuan perlu dibina secara aktif dan berkait rapat dengan struktur
kognitif sedia ada individu. Aktiviti
pembelajaran direka untuk meningkatkan kemahiran dan pengetahuan secara
individu.
b)
Sociocultural Constructivisme
Merujuk kepada
pembinaan pengetahuan melalui proses sosial seperti interaksi, penglibatan, dan
perhubungan. Aktiviti pembelajaran
direka untuk meningkatkan perhubungan sosial melalui pembelajaran koperatif,
penyelesaian masalah berkumpulan, dan sebagainya.
Model bagi
pembelajaran konstruktif terbentuk dengan mengambil kira asas dan teori
kognitif, sosial. Model Constructivist Learning Environment (CLE) ini dibina oleh Janssen (1999). Terdapat enam komponen
penting iaitu:
a) Soalan/Kes/Masalah/Projek.
• Merujuk
kepada soalan, kes, masalah, dan projek yang perlu
diselesaikan.
• Perlu
merujuk kepada pencapaian objektif pelajaran.
• Soalan
perlu bertujuan untuk membentuk pembelajaran.
• Soalan
boleh dinyatakan dalam bentuk konteks, persembahan, simulasi, dan manipulasi.
b) Perkaitan
Kes
Untuk memahami
persoalan yang diajukan memerlukan pengetahuan pembinaan model mental. Perkaitan kes dengan pengetahuan pelajar
boleh dilakukan dengan mengaitkan pengalaman pelajar atau menerangkan terperinci
ciri-ciri kes tersebut. Penerangan
ciri-ciri ini akan membentuk struktur kognitif pelajar.
c) Sumber
Maklumat
Maklumat
diperlukan untuk membina model mental pelajar.
Maklumat yang disampaikan perlu difahami dengan lebih jelas sebelum
pelajar membuat hipotesis untuk menyelesaikan masalah. Maklumat boleh dinyatakan dalam pelbagai
bentuk, antaranya dokumen, grafik, bunyi, video, dan animasi.
d) Alat
Kognitif
Alat ini
digunakan untuk mengenalpasti struktur aktiviti yang diperlukan untuk
penyelesaian masalah. Sebagai contoh
alat kognitif seperti perisian Mathlab yang
menunjukkan hubungan matematik.
e) Alat
Perbualan Dan Kolaboratif
Alat ini boleh
digunakan oleh pelajar untuk berkongsi maklumat dan membolehkan pelajar
berkerjasama dalam melaksanakan tugas menyelesaikan masalah. Sebagai contoh penggunaan Computer - Supported Intentional Learning
Environment (CSILEs) membenarkan pelajar berkongsi maklumat melalui
pangkalan data antara satu sama yang lain.
f) Sokongan
Sosial
Pembelajaran
memerlukan penyediaan persekitaran yang membenarkan perhubungan sosial. Sokongan boleh didapati dengan mengadakan
seminar atau bengkel.
Kesimpulannya,
teori konstruktivisme mempunyai kekuatan yang tersendiri untuk diaplikasikan
sebagai alat kognitif yang baik. Teori
ini sangat sesuai untuk pembelajaran yang melibatkan pengetahuan dan pengenalan
sebelum pengetahuan lanjutan dalam persekitaran proses pembelajaran. Teori konstruktivisme yang berbentuk dinamik,
membolehkan pelajar menggunakan imaginasi dan pemikiran untuk membuat
interpretasi makna yang sesuai dengan konteks pengetahuan dan pengalaman
pembelajaran. Tambahan, teori
konstruktivisme memerlukan penglibatan yang aktif para pelajar untuk menyatakan
idea dan menulis secara kritis agar membantu meningkatkan pencapaian mereka
dalam setiap mata pelajaran.
Bukan itu
sahaja, teori konstruktivisme merangsang minda dan dapat membantu pelajar memperoleh dan menguasai
pengetahuan dengan kaedah yang mudah.
Teori ini juga menggalak pelajar untuk mendapatkan pemahaman dan
pencapaian yang lebih tinggi dan signifikan.
Di samping itu, konsep kerjasama dan pembelajaran dalam kumpulan juga
dapat diterapkan melalui pembelajaran berdasarkan teori ini. Ahli Konstruktivis percaya bahawa pelajar
yang belajar secara berkumpulan akan dapat belajar dengan lebih baik dan
berupaya meningkatkan prestasi mereka.
0 Comments