Perkembangan
kognitif merupakan salah satu daripada proses tumbesaran yang dilalui oleh
setiap kanak-kanak. Ia sangat penting kerana ia akan mempengaruhi kehidupan dan
masa depan seseorang kanak-kanak. Perkembangan kognitif sering dikaitkan dengan
proses perkembangan intelek seseorang dan perkembangan mental. Kemahiran
kognitif adalah kebolehan individu untuk berfikir, memberi pendapat, memahami,
mengingati perkara-perkara yang berlaku di persekitaran masing-masing. Ia
melibatkan aktiviti mental kanak-kanak seperti mengingati, berimaginasi dan
lain-lain. Kemahiran kognitif ini penting untuk kelangsungan hidup seseorang
individu.
Perkembangan
kognitif kanak-kanak memberi penekanan terhadap pembinaan pemikiran
kanaka-kanak. Ia berpusat kepada perubahan pemikiran kanak-kanak yang berlaku
dalam satu perkembangan kepada yang seterusnya. Teori utama perkembangan
kognitif telah dikemukakan oleh Jean Piaget telah membahagikan perkembangan
kognitif kepada empat tahap yang mengikut turutan umur.
Menurut Jean Piaget, kanak-kanak akan melalui
peringkat-peringkat perkembangan kognitif yang sama tetapi pada usia yang
berbeza. Jean Piaget berpendapat persekitaran tidak membentuk kognitif
kanak-kanak, sebaliknya kanak-kanak membina pengetahuan mereka secara aktif
untuk mamahami persekitaranya. Keadaan ini berlku melalui pelbagai proses
penerokaan, manipulasi dan menilai persekitaran fizikalnya. Jean Piaget telah
membahagikan perkembangan kognitif kepada empat tahap:
(i)
SKEMA ( Schema)
(ii) PENYERAPAN
( Assimilation)
(iii) PENGUBAHSUAIAN
(Accomodotion)
(iv) KESEIMBANGAN
(Equilbrium)
(i)
SKEMA
( Schema)
Skema adalah struktur kognitif atau mental yang
membolehkan individu mengurus dan menyesuaikan diri dengan persekitaran. Skema
adalah seperti sebuah rak yang menyimpan banyak fail dan setiap fail mewakili
satu skema. Seorang bayi apabila dilahirkan ia mempunyai skema umum dan semakin
bayi itu membesar skema yang diperolehi semakin lama semakin meningkat dan
skema itu diperhalusi. Skema juga ditakrifkan sebagai proses memperhalus,
membuat perubahan, mencipta, menyusun dan mengurus. Apabila seseorang bayi
dilahirkan, skema sedia ada pada bayi itu adalah menghisap susu dan menggengam.
Apa sahaja benda yang dimasukkan ke mulut akan dihisapnya. Seperti putting susu
atau jari tangan. Bayi berkenaan masih belum dapat membezakan yang mana satu
akan mengeluarkan susu atau sebaliknya, kerana hanya ada satu sahaja skema
iaitu menghisap.
(ii)
PENYERAPAN
(Assimilation)
Penyerapan merupakan poses kognitif di mana
seseorang menyatukan maklumat-maklumat baru atau pengalaman–pengalaman baru ke
dalam skema yang sedia ada, iaitu penyerapan (asimilasi) maklumat baru ke dalam
struktur sedia ada. Asimilasi berlaku sepanjang masa kerana manusia sentiasa
melalui pelbagai maklumat dan pengalaman. Contohnya, kanak-kanak mengetahui
struktur asal motosikal dan spesifiknya informasi berkenaan itu di simpan dalam
fail (skema). Bermula dengan motosikal yang biasa kepada motosikal yang mempunyai
pelbagai jenama, bentuk dan maklumat setiasa ditambahkan. Proses ini berlaku
sepanjang masa kerana manusia sentiasa melalui pelbagai informasi dan
pengalaman. Keadaan ini boleh disamakan dengan gelas yang diisikan air dalamnya
secara berterusan ia akan memenuhi gelas tersebut. Oleh itu, perubahan yang
berlaku adalah secara kuantitatif atau bukan kualitatif.
(iii)
PENGUBAHSUAIAN (Accomodation)
Pengubahsuaian merupakan proses
kognitif yang dikenali sebagai proses penyesuaian diri dan menghasilkan
perubahan kualitatif serta perkembangan skema (development of scheme). Jika
maklumat yang diterima sesuai dengan skema yang ada, maka ia akan disera[ ke
dalam skema, sebaliknya jika maklumat itu tidak sesuai, maka maklumat itu akan
ditolak, diubah atau diuabahsuai. Oleh itu, proses penyesuaian diri berlaku
apabila skema yang sedia ada diubah suai untuk digabungkan dengan
maklumat-maklumat atau pengalaman baru. Peningkatan maklumat dan pengalaman ini
meningkatkan tahap skema sedia ada. Proses ini berlaku secara berterusan
sehingga seseorang itu mencapai tahap pemahaman yang stabil dan mantap bagi
satu-satu kemahiran tertentu.
(iv)
KESEIMBANGAN
(Equilbrium)
Keseimbangan akan tercapai apabila
seseorang kanak-kanak menyeimbangkan proses penyerapan an pengubahsuaian.
Malah, jika dia sudah mencapai tahap keseimbangan yang memberangsangkan
kanak-kanak akan memperhalusi informasi yang diterima. Contohnya, apabila
seseorang kanak-kanak menerima maklumat baru, ia akan menyerap maklumat itu ke
dalam skemanya. Sekiranya ia berjaya proses keseimbangan akan tercapai.
Sebaliknya, jika ia tidak dapat diserap, maka maklumat itu akan diubahsuai
melalui pengubahsuaian skema atau mencipta skema yang baru. Jika maklumat baru
itu dapat disesuaikan, maka tahap
keseimbangan akan tercapai. Proses ini berlaku secara berterusan bermula dari
bayi sehingga dewasa.
Dari kajian dan pemerhatian, Jean
Piaget mendapati bahawa perkembangan kognitif kanak-kanak adalah berbeza dan
berubah melalui empat peringkat mengikut perubahan umur mereka. Piaget membahagikan
empat peringkat sensori motor, pra opersi, opersi konkrit dan operasi formal.
·
Peringkat
Sensori Motor (0 – 2 tahun)
Dalam peringkat umur ini, kanak-kanak mula
menggunakan deria motornya untuk memahami dan berinteraksi dengan
persekitarannya. Selepas dilahirkan selama dua bulan, seorang bayi sudah boleh
membezakan objek-objek di dalam prsekitarannya. Kanak-kanak kelihatan mula
boleh belajar bahasa dan lambang yang sudah difahami. Kanak-kanak cuba belajar
koordinasi di antara deria motor dengan gerakannya serta cuaba mengaitkan
perkataan-perkataan dengan objek-objek yang dapat dilihat dalam
persekitarannya.
·
Peringkat
Pra Operasi (2 – 7 tahun)
Kanak-kanak boleh menggunakan bahasa serta simbol
untuk menggambarkan sesuatu konsep. Apabila mencapai umur 4 tahun, kanak-kanak
telah boleh bertutur dengan fasih dan melalui bahasa yang dikuasainya itu,
perkembangan kognitif kian menjadi pesat. Mereka menganggap pengalaman dan
pandangan orang lain adalah serupa dengannya. Kanak-kanak mula berupaya memberi
sebab untuk menyokong kepercayaan mereka, boleh megelaskan objek mengikut ciri
tertentu dan memahami konsep bilanagn. Menurut Piaget, kanak-kanak pada
peringkat ini bersikap egosentrik iaitu mereka melihat dan memahami
persekitaran melalui perspektif sendiri. Contohnya, apabila menonton kartun,
kanak-kanak akan beranggapan bahawa semua orang mempunayi minat yang sama
dengannya.
·
Peringkat
Operasi Konkrit (7 – 11 tahun)
Kanak-kanak mula memperolehi konsep tranformasi,
menguasai proses kebalikan dan akhirnya mengamati proses songsangan. Di samping
itu, kanak-kanak sudah boleh mempelajari lebih daripada satu perkara pada satu
masa. Kanak-kanak sudah boleh memikir secara induktif atau deduktif serta dapat
menguasai konsep masa dan kelajuan. Bagaimanapun, keupayaan berfikir secara
logik masih terbatas kepada konkrit sahaja. Mereka masih tidak mempunyai
kebolehan untuk berfikir secara abstrak. Oleh itu, mereka masih tidak dapat
menyelesaikan masalah yang kompleks. Di dalam peringkat ini, kebanyakkan
aktiviti pembelajaran yang bererti masih bergantung kepada objek-objek konkrit
dan pengalaman secara langsung.
·
Peringkat
Operasi Formal (selepas 12 tahun dan ke atas)
Remaja telah berfikir secara abstrak dan boleh
menyelesaikan masalah yang lebih kompleks. Mereka juga boleh berfikir secara
deduktif atau induktif, dan menggunakannya untuk membuktikan teoram atau hukum
matematik serta membuat rumusan atau generalasasi daripada aktiviti matematik.
Remaja juga boleh menggunakan simbol-simbol matematik untuk menggambarkan
konsep yang abstrak, mengaitkan satu kensep dengan konsep yang lain serta
menggunakan logik untuk menyelesaikan masalah.
0 Comments