Pendahuluan
Pendidikan memainkan peranan yang penting dalam usaha memperkembangkan potensi individu ke tahap yang cemerlang jika diberi peluang secukupnya. Pendidikan mampu melahirkan individu berilmu, berakhlak mulia, berbudi perkerti tinggi, bertanggungjawab, berketrampilan dan sebagainya. Pertumbuhan dan perkembangan yang berlaku ke atas individu yang lahir hasil daripada proses pendidikan yang holistik melibatkan intelek, rohani, emosi dan jasmani.
Pendidikan memainkan peranan yang penting dalam usaha memperkembangkan potensi individu ke tahap yang cemerlang jika diberi peluang secukupnya. Pendidikan mampu melahirkan individu berilmu, berakhlak mulia, berbudi perkerti tinggi, bertanggungjawab, berketrampilan dan sebagainya. Pertumbuhan dan perkembangan yang berlaku ke atas individu yang lahir hasil daripada proses pendidikan yang holistik melibatkan intelek, rohani, emosi dan jasmani.
Proses
mendidik pelajar perlu berlangsung secara sistematik kerana proses ini akan
mengalami banyak kekangan sehingga tidak mendatangkan hasil yang diingini. Bagi
mendapatkan sistem pendidikan yang sistematik, ia perlu menepati asas atau
falsafah pendidikan yang kukuh yang menjadi dasar pendidikan. Falsafah
pendidikan menjadi teras kepada sistem pendidikan kerana dalamnya terkandung
matlamat yang hendak dicapai, kaedah pelaksanaan pendidikan yang akan
digunapakai dan ciri-ciri yang hendak dibentuk dalam seseorang individu itu.
Pengertian Falsafah
Falsafah
menurut kamus Dewan Bahasa dan Pustaka bererti pengetahuan tentang ilmu yang
tertinggi atau sebagai dasar kepada ilmu-ilmu lain. Falsafah berasal daripada
perkataan Yunani iaitu phileo yang bermaksud cinta dan sophia yang bermaksud
kearifan, kebijaksanaan atau hikmah. Cantuman kedua-duanya memberi erti cinta
kepada kearifan, kebijaksanaan atau kehikmahan.
Tokoh-tokoh
klasik falsafah yang terkenal seperti Socrates (469-399 S.M) memberi penjelasan
bahawa falsafah bermula dengan pencarian (wonder), Aristotle (384-322 S.M) pula
menyatakan falsafah sebagai usaha menyelidik sebab serta asas kepada segala
benda. Manakala John Dewey (1859-1952) pula menyatakan falsafah adalah arah
keseluruhan proses pendidikan. Al-Farabi (339-950 M ) seorang ahli falsafah
Islam menyatakan falsafah sebagai ilmu pengetahuan tentang alam yang maujud dan
falsafah adalah untuk menyelidik hakikat alam maujud yang sebenar. Beliau juga
menyatakan bahawa falsafah adalah pokok kepada segala ilmu.
Secara
konsepnya, falsafah adalah sebagai suatu usaha mencari kebenaran atau keyakinan
berhubung perkara yang menggunakan minda dan akal fikiran juga sebagai
pertimbangan terhadap suatu perkara yang berasaskan kepada kebenaran bagi
memberi penjelasan tentang sesuatu. Menurut Sharifah Alwiah (1985), berdasarkan
aktiviti-aktiviti yang dilakukan falsafah adalah sebagai sesuatu penyiasatan
yang bersifat sistematik komprehensif dan logik tentang asas-asas pemikiran
bagi semua aktiviti manusia dalam bidang-bidang sains, seni, agama dan
pendidikan.
Falsafah
pendidikan dianggap sebagai satu asas kepada aktiviti pendidikan yang
mencerminkan pemikiran dan falsafah sesebuah negara. Penyata Razak (1956) dan
Laporan Rahman Talib (1960) menjadi asas kepada pembentukan sistem dan Dasar
Pelajaran Kebangsaan seperti termaktub dalam Akta Pelajaran 1961. Ketiga-tiga
dokumen ini menegaskan perpaduan sebagai matlamat utama negara. Di samping itu usaha-usaha
juga mesti dilaksanakan untuk memajukan aspek-aspek pembangunan bangsa dan
negara meliputi kebudayaan, sosial, ekonomi dan politik. Ia adalah sebagai
langkah permulaan dalam proses pendidikan dan sebagai asas pergantungan kepada
unsur-unsur yang terdapat dalam pendidikan seperti matlamat, isi kandungan
pendidikan, pendekatan, strategi dan kaedah proses pengajaran. Menurut Abdul
Fatah (2001), falsafah pendidikan adalah suatu sistem kepercayaan, pegangan dan
prinsip am yang membincangkan berbagai perkara mengenai pendidikan dan
pengajaran yang patut dijalankan di sekolah.
Falsafah
dapat menjelaskan tujuan kepada segala usaha untuk memajukan sistem pendidikan
negara, berperanan sebagai asas atau dasar dalam menentukan matlamat pendidikan
negara, dapat memberi panduan dalam menentukan fokus dan kandungan kurikulum
pendidikan. Falsafah juga dapat menunjuk arah kepada pelaksana iaitu sekolah
dan institusi pendidikan dalam merancang dan melaksanakan aktiviti pengajaran
dan pembelajaran serta sebagai asas dan memberi arah kepada penghasil dasar
pendidikan menentukan corak sistem pendidikan negara.
Sejarah Pembentukan Falsafah Pendidikan Negara
Dari
sudut sejarah, falsafah pendidikan negara lahir daripada proses yang agak
panjang iaitu satu proses pembinaan bangsa dan negara Malaysia semenjak merdeka
lagi. Sejak itu, kita telah berusaha untuk membina satu sistem pendidikan yang
berteraskan falsafah, budaya dan nilai "bangsa Malaysia" sendiri dan
berdasarkan matlamat pembangunan yang sesuai dengan keadaan dan keperluan
bangsa kita. Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah
memperkembangkan lagi potensi individu secara holistik untuk mewujudkan insan
yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani
berdasarkan kepada kepercayaan kepada Tuhan. Di negara kita falsafah
pendidikan negara telah difikirkan sejak awal 1980-an lagi dan telah
diisytiharkan pada tahun 1988. Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji
Pelaksanaan Dasar Pelajaran yang diterbitkan pada 1979 adalah permulaan kepada
pembentukan Falsafah Pendidikan Negara yang lebih jelas. Penyataan Falsafah
Pendidikan Negara adalah seperti berikut:
"Pendidikan
di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi
secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis
dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan kepada
Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu
pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berkeupayaan
mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran masyarakat dan keluarga."(Kementerian Pendidikan Malaysia,
1988) Dalam Akta Pendidikan 1996, Falsafah Pendidikan Negara mengalami sedikit
tambahan dalam perkataannya dan kemudiannya dikenali sebagai Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Falsafah
Pendidikan Kebangsaan ini telah digubal dengan mengambil kira seluruh aspek
yang berkaitan dengan keperluan-keperluan individu, masyarakat dan negara (Mok
Soon Sang 1993). Pengubalannya juga memerlukan pertimbangan dibuat ke atas
beberapa faktor iaitu :
i.
faktor agama yang dianuti oleh rakyat
ii.
faktor sosial yang meliputi struktur
masyarakat dan kebudayaannya
iii.
faktor politik yang menentukan ideologi
negara yang juga mempengaruhi dasar pendidikan
iv.
faktor ekonomi yang mempengaruhi
matlamat pendidikan dalam usaha memebawa pembangunan dan kemajuan Negara
v.
faktor individu yang berkaitan dengan
keperluan-keperluan asas dan faktor sejagat yang berkaitan dengan pandangan dan
visi sedunia, perkembangan pendidikan antarabangsa dan keupayaan rakyat memberi
sumbangan ke arah persefahaman antarabangsa
Kesan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia
Sejak
diisytiharkan, FPK telah menjadi agenda utama dalam reformasi pendidikan dan
telah membawa pelbagai implikasi atau kesan kepada sistem pendidikan di
Malaysia iaitu:
1. Kesan
Terhadap Tradisi dan Budaya Sekolah
Perubahan-perubahan
sangat penting bagi tujuan keselarian falsafah pendidikan. Disamping itu
penyusunan semula organisasi sekolah dalam mewujudkan suasana kondusif bagi
membolehkan pelajar menghayati matlamat dan aspirasi FPK, antaranya ialah:
·
Menaiktaraf fasiliti sedia ada di sekolah bagi membantu mengembangkan potensi
pelajar berdasarkan jasmani, emosi, rohani dan intelek
·
Perkenalkan aktiviti sosial yang menggalakkan perkembangan budaya sekolah untuk
penerapan nilai-nilai murni kepada pelajar
·
Perubahan dalam suasana pembelajaran sekolah bagi menggalakkan perkembangan
potensi intelek pelajar dalam bidang baru ( cth: ICT), suka kepada ilmu
pengetahuan dan mengukuhkan budaya membaca
·
Aktiviti ko-kurikulum menjadi komponen yang penting dalam kurikulum sekolah
bagi mengembangkan aspek emosi dan sosial pelajar untuk mewujudkan perpaduan,
2.
Kesan Terhadap Reformasi Pendidikan
Sejak
merdeka, sekolah telah melalui berbagai peringkat reformasi dalam sistem
pendidikan, antaranya:
· Perkenalkan sistem pendidikan bersepadu pada 1965,
· Perkenalkan sistem pendidikan bersepadu pada 1965,
·
Perkenalkan Sains Paduan dan Matematik Moden pada 1971
·
Pelaksanaan KBSR untuk sekolah rendah pada 1983
·
Pelaksanaan KBSM untuk sekolah menengah pada 1989
·
Perkenalkan matapelajaran Sains dan Kajian Tempatan pada 1994
·
Pelaksanaan Konsep Sekolah Bestari pada 2000
·
Penggunaan Bahasa Inggeris dalam pengajaran matapelajaran Matematik, Sains dan
Teknikal pada 2003
3.
Kesan Terhadap Tanggungjawab Guru
Guru
sebagai agen perubahan untuk mendidik dan melahirkan generasi masa depan,
bertanggungjawab merealisasikan matlamat dan aspirasi yang terkandung dalam
Falsafah Pendidikan Kebangsaan iaitu mendidik pelajar menjadi warganegara
berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, berkeupayaan mencapai kesejahteraan dan
memberi sumbangan kepada pembangunan masyarakat dan negara. Selain itu, guru
berperanan mendidik pelajar supaya mempunyai pelbagai kemahiran hidup dan
membawa inovasi untuk memenuhi hasrat dan keperluan individu, masyarakat dan
negara.
Bagi
tujuan ini, guru-guru perlu berusaha meningkatkan ilmu pengetahuan,
melengkapkan diri mereka dengan kemahiran-kemahiran profesional yang terkini
dalam merancang dan melaksanakan pengajaran dan pembelajaran, disamping menjadi
role model kepada pelajar-pelajar mereka.
Di
peringkat sekolah, peranan guru dalam merealisasikan hasrat Falsafah Pendidikan
Kebangsaan adalah meliputi tugas-tugas seperti menganalisis objektif kurikulum
dan isi kandungannya bagi menentukan keperluan pelaksanaannya. Guru perlu
melengkapkan diri dengan kemahiran mengajar dan juga penyediaan bahan-bahan
pelajaran, merancang dan melaksana pengajaran mengikut saranan kurikulum serta
membuat penilaian bagi mengenal pasti kekurangannya untuk tujuan meningkatkan
keberkesanan dalam pelaksanaan kurikulum. Selain itu, guru perlu melibatkan
diri secara aktif dalam aktiviti kokurikulum serta khidmat sosial bagi
kepentingan para pelajarnya (Abu Bakar & Ikhsan 2003).
Peranan Warga Guru Dalam
Pelaksanaan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Mempersiapkan
generasi hari ini bagi menghadapi dan menangani cabaran-cabaran baru dalam era
globalisasi terletak dalam tangan para guru di pelbagai peringkat amat
mememerlukan kesedaran tinggi bagi memeperkembangkan dan mempertingkatkan
setiap aspek profesionalisme keguruan ke suatu tahap yang tidak mungkin lagi
dipertikaikan dan di pandang rendah. Warga guru perlu mempertingkatkan
profesional mereka dengan mengamalkan pembelajaran sepanjang hayat. Profesion perguruan
masa kini telah menjadi semakin kompleks hasil daripada perkembangan dan
kemajuan dalam bidang pendidikan. Perkembangan dan perubahan drastik dalam
sektor ekonomi, sains, teknologi dan komunikasi misalnya menuntut warga guru meningkatkan
pengetahuan dan kemahiran dalam bidang-bidang tersebut.
Profesion
guru terutama dalam zaman yang mencabar ini bukanlah semudah yang disangka.
Sebagai arkitek sosial, guru mempunyai tanggungjawab yang amat besar, bukan
sekadar memberi pendidikan dan menyampaikan ilmu tetapi dipertanggungjawabkan
untuk merealisasikan transformasi pendidikan yang dicita-citakan oleh negara.
Penutup
Falsafah Pendidikan Kebangsaan adalah menjadi landasan kepada sistem pendidikan kebangsaan. Ia juga adalah gambaran cita-cita serta hala tuju kepada semua usaha dan perjuangan rakyat negara ini melalui proses pendidikan. Semua program dan aktiviti pendidikan adalah terbitan daripada prinsip-prinsip dan nilai-nilai yang terkandung di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Falsafah Pendidikan Kebangsaan adalah menjadi landasan kepada sistem pendidikan kebangsaan. Ia juga adalah gambaran cita-cita serta hala tuju kepada semua usaha dan perjuangan rakyat negara ini melalui proses pendidikan. Semua program dan aktiviti pendidikan adalah terbitan daripada prinsip-prinsip dan nilai-nilai yang terkandung di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Hasrat
yang terkandung di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan tidak dapat
direalisasikan dan tidak bermakna jika ianya tidak dapat difahami dan dihayati
serta dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh oleh semua pihak yang terlibat
dalam bidang pendidikan. Tanggungjawab dalam merealisasikan hasrat ini terletak
dibahu guru dalam menerapkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan kepada
pelajar-pelajar.
Warga
guru sebagai pelaksana segala agenda dalam bidang pendidikan adalah insan yang
bertanggungjawab dalam menentukan kejayaan dan kegagalan sesuatu sistem
pendidikan itu sendiri. Sehubungan itu, guru seharusnya memperkembangkan
profesionalisme mereka dan meningkatkan pengetahuan dan kemahiran melalui
penglibatan di dalam segala latihan yang berkaitan dengan mendapat sokongan
padu dan galakan daripada pihak pengurusan pendidikan.
6 Comments
Terima Kasih, Ilmu yang bermanfaat.
ReplyDeleteTerima kasih berkunjung ke sini 🥰🥰
DeletequeriaFlia_te_1981 Natalie White https://wakelet.com/wake/gJ9cuAu6u6zB7JIv6cqWj
ReplyDeletefidniginnoa
blaninsculwo_1990 Nancy Hall click
ReplyDeletehttps://colab.research.google.com/drive/1pNXspyBq7Xf57lgEDI3lU5oetIGk2pW_
download
link
healthholrepu
0ganlaZin-wa Jensen Alfonso The Bat!
ReplyDeleteSketchup
Bandicam
nodenkirchvab
Yrompsubtiyo Jamie Smith Link
ReplyDeleteclick
hotlisere