RPH: Sandpaper Arts

 Tajuk Aktiviti : Sandpaper arts


Bidang pembelajaran: Tunjang Perkembangan fizikal dan Estetika


Standard Kandungan: KE 3.1 Mengetahui unsur seni(Persepsi Estetik)(4+)


Standard Pembelajaran: KE 3.2.2 Memilih media yang sesuai dalam penghasilan karya seni (4+)


Standard Pembelajaran yang disepadukan: BM 3.1.4 Mengkoordinasikan pergerakan mata dengan tangan melalui lakaran bentuk,corak dan garisan secara bebas


Objektif Pembelajaran: kanak kanak dapat 

1) Mengetahui media yg digunakn untuk membuat sandpaper arts

2) Menceritakan hasil kerja mengikut kreativiti mereka dgn menggunakan media yg disediakan.


BBM: Kertas Pasir, crayon


Kemahiran;

1. Kendiri positif

- Yakin

- Berani


2. Sosial

- Boleh berkomunikasi dengan rakan².

Strategi Perlaksanaan:


Set induksi : PM menunjukkan video membuat sandpaper art dan menunjukkan hasil yg tlh sudah siap kepd kanak2


Langkah 1: PM memperkenalkan alatan yg akan digunakan kepada murid seperti krayon dan kertas pasir.

Kanak-kanak menyebut jenis bahan yang akan digunakan seperti crayon, kertas pasir.


Langkah 2: PM memberikan peralatan kepada setiap seorang kanak - kanak 


Langkah 3: PM meminta kanak - kanak untuk menghasilkan satu karya seni iaitu sandpaper arts mengikut kreativiti mereka dengan menggunakan krayon dan kertas pasir .



Langkah 4 : Kanak - kanak akan menunjukkan hasil kerja mereka di hadapan kelas dan menceritakannya kepada rakan dan guru. 


Langkah 5 : PM bersoal jawab dengan kanak - kanak

¹)" Apakah bahan media yg kita gunakan semasa buat aktiviti? "

²) " "Apa perasaan anak2 ketika membuat aktiviti ini?"


Langkah 6 : PM memberi pujian dan tepukan kepd kanak - kanak kerana berjaya menyiapkan tugasan.


Refleksi;

1. Pemaju Masyarakat- PM perlu menggunakan kertas pasir yg bewarna utk menarik perhatian kanak - kanak


2. Kanak-kanak- haziq dan zizi masih tidak dpt memegang batang krayon dengan btol

-  mira malu untuk menceritakan hasil kerjanya di hadapan.

Post a Comment

0 Comments