Day 11: Genre Buku Kegemaran Anda

 



Assalamualaikum, hye semua.

Belum berakhir lagikan hari ke sebelas? hehe. Sibuk sangat shopping 11.1 hari ni sampai tak sempat nak menyahut cabaran ke sebelas kita ni haa. (gurau je)

Okaylah, tajuk yang ke sebelas untuk cabaran ini ialah genre buku kegemaran anda. Kalau ikutkan genre ni, aku memang banyak baca buku puisi tapi akhir-akhir ni aku banyak baca buku-buku dan blog-blog motivasi. Kalau korang ada blog motivasi atau tahu mana-mana blog yang memotivasikan korang, korang suggestlah kat aku, aku dalam fasa memerlukan motivasi sekarang ni. Faktor umur mungkin. Sekarang pun aku decide untuk slow down and enjoy my life

Sebelum ni mungkin terlalu rushing sampai apa pun tak jadi. Jadi aku pun fikir kalau ianya milik kita, pasti jadi milik kitakan? Kalau kita kejar selaju mana pun, kalau sudah ditakdirkan sesuatu itu bukan hak kita, kita tak mungkin juga dapat milikinya. Hari-hari aku menasihati diri supaya tak terluka sangat. Haha. 

Berbalik kepada genre buku kegemaran aku, aku baca buku puisi. Pernah juga ada orang kata aku gila sebab sukakan puisi. Macam tu je dia ukur kewarasan aku. Siot betul. Haha. 

Puisi ni kalau ikut Kamus Dewan bermaksud karangan bersajak seperti syair, pantun dan sajak itu sendiri tau. Tapi kalau ikut kata orang, ayat bunga-bunga tu kira puisi lah. Betul tak?

Antara pemuisi-pemuisi yang aku sanjung dan kagumi adalah Allahyarham Pak Sapardi (Sapardi Djoko Damono), Usman Arrumy (aku ada share puisi Asmaraloka), dan Elga Latoya. Nanti aku ceritakanlah satu persatu siapa mereka ni ya. 

Zaman tumblr, aku selalu stalk Sederhanaindah sampai aku pun dah berkawan dengan beliau sekarang. Manusia kan, bila dah ada depan mata, tak tertarik dahlaa. Hahaha. (Maaf ya Sederhanaindah). 

Meh aku share serba sedikit koleksi buku puisi yang aku ada. Ada yang aku cuma baca dalam bentuk digital (ebook) saja. 

e-book Lang Leav macam ni aku beli di Shopee


kalau manuskrip, ada yang aku download je hehe

Kalau korang jumpa e-book percuma penulis baru, korang bagitahu lah pemilik atau penulis buku tersebut. Kalau kita jual buku, tetiba ada si polan ni fotostat dan jual murah-murah. Kau rasa nak marah jugak kan? Hargailah hasil dan usaha penulis-penulis dalam menghasilkan karya mereka. Di atas ni salah berbuah-buah e-book yang aku ada, dan di bawah, antara sedikit buku-buku puisi yang aku punya (termasuklah zine). 



Okay itu sajalah sedikit sebanyak tentang genre buku (buku kegemaran) aku. Kalau korang nak e-book (kecuali Lang Leav) yang ada tu, email jela aku ya. Aku pun dapat dari blog e-book juga. Takkan aku nak jual pula. Cuma e-book Lang Leav tu aku beli dan tak dapatlah aku nak bagi korang free. Aku syak, memang tak ada pun kan mana-mana buku Lang Leav yang cetak rompak. Heheh. 


Sekian saja. 

Bye korang!



p/s: feel free untuk email aku k (intanfarhana92@gmail.com)

Post a Comment

4 Comments